Sök:

Sökresultat:

7374 Uppsatser om Ramverk för agil design - Sida 1 av 492

Ett arbetssÀtt för agil kravhantering

För att kunna utveckla ett IT- system behövs förstÄelse om specifika funktioner som systemet skall stödja. En viktig del av systemutveckling Àr kravhantering, eftersom det Àr kundens önskemÄl och krav identifieras. Under 1990-talet uppkom agil systemutveckling. Det som utmÀrker att arbeta agilt Àr nÀra kundsamarbete, anpassning till förÀndrade krav, mycket kommunikation och att leverera fungerande programvara med jÀmna mellanrum. Scrum Àr en metod inom agil systemutveckling som utvecklades för att passa i en förÀndringsdriven miljö.Under litteraturgenomgÄngen upptÀcktes att det fanns mycket information om olika problem med agil kravhantering och att det fanns lite information om hur agil kravhantering genomförs.

Interaktionsdesigners upplevelse av utvecklares empati fo?r design

Empati mellan interaktionsdesigners och utvecklare a?r viktigt fo?r att samarbetet ska fungera och fo?r att parterna ska kunna kommunicera med varandra. Detta tillsammans med fo?rma?gan att se situationer ur varandras perspektiv a?r na?got som pa?verkar samarbetet avseva?rt. Empati bygger pa? fo?rsta?else, fo?rsta?r man andra personers perspektiv kan man ocksa? ka?nna empati fo?r andra personers prioriteringar och ta ha?nsyn till dessa.

Att göra rÀtt och göra fel.

För att kunna utveckla ett IT- system behövs förstÄelse om specifika funktioner som systemet skall stödja. En viktig del av systemutveckling Àr kravhantering, eftersom det Àr kundens önskemÄl och krav identifieras. Under 1990-talet uppkom agil systemutveckling. Det som utmÀrker att arbeta agilt Àr nÀra kundsamarbete, anpassning till förÀndrade krav, mycket kommunikation och att leverera fungerande programvara med jÀmna mellanrum. Scrum Àr en metod inom agil systemutveckling som utvecklades för att passa i en förÀndringsdriven miljö.Under litteraturgenomgÄngen upptÀcktes att det fanns mycket information om olika problem med agil kravhantering och att det fanns lite information om hur agil kravhantering genomförs.

Val av systemutvecklingmetod utifrÄn ett strategiskt perspektiv : En fallstudie pÄ SPV

De flesta metoder, verktyg och arbetssÀtt som anvÀnds vid traditionell projektledning har anvÀnts under en lÄng tid trots att de yttre förutsÀtt-ningarna har förÀndrats. Systemutvecklingsbranschen upplevde de traditionella metoderna att driva projekt som oerhört statiska och tröga, dÀrför utvecklades mer lÀttrörliga metoder som kom att kallas agila systemutvecklingsmetoder. Fram till Är 2007 fanns inte en strukturerad process för hur valet och implementeringen av en agil systemutveckl-ingsmetod bör gÄ till. Det finns idag nÄgra ramverk som beskriver hur val och implementering av en agil metod kan bedrivas. Inget av dessa ramverk tar dock i beaktande eller utgÄr ifrÄn en organisations strategi eller vikten av strategisk passform.

Automatisering av mjukvarutest inom agil systemutveckling : Flerfallsstudie av moderna testares utmaningar

Systemutveckling har pÄ senare Är rört sig mot allt mer flexibla metoder för att bedriva utveckling, ett agilt förhÄllningssÀtt vid systemutveckling i dagens IT-bolag Àr inte alls ovanligt. I takt med förÀndring av tillvÀgagÄngssÀttet har Àven ett moment inom testningen fÄtt allt mer fokus: Testautomatisering. Vissa författare hÀvdar till och med att det inte gÄr att bedriva agil systemutveckling utan att införa testautomatisering. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att undersöka vilka utmaningar en testare inom de agila metoderna stöter pÄ vid testautomatisering. Detta utförs med hjÀlp av intervjuer pÄ fem olika företag av fem olika testare dÀr de alla har en gemensam nÀmnare, att de jobbar agilt..

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

Den rÀttvisa webben

Uppsatsens innehÄll undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen: ?Hur kan man gÄ till vÀga för att tillÀmpa principerna frÄn Universal Design i front end-utvecklingen??. Universal Design Àr en uppsÀttning av principer man ska följa i tillverkningen av en fysisk miljö för att uppnÄ ett anvÀndarvÀnligt resultat. Med hjÀlp av dessa principer tillsammans med WAI?s riktlinjer har jag gestaltat ett front end-ramverk för att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning..

UtvÀrdering av övergÄng till agil testning

NÀr man skall införa förÀndringar för att uppnÄ förbÀttringar i ett företag sÄ Àr det lÀtt att enbart se förÀndringen i ett ekonomiskt perspektiv. Det som mÄnga glömmer bort Àr hur företagets anstÀllda som befinner sig mitt i förÀndringen pÄverkats psykologiskt av förÀndringsprocessen. Den hÀr studien har sitt fokus mer i hur de anstÀllda har upplevt bytet hellre Àn genom hur det teoretiskt kan förbÀttra företaget ekonomiskt. Syftet med studien Àr att beskriva hur personal pÄverkas av förÀndring, bÄde generellt och hur de upplever bytet till agil testning. Och vad som kan göras för att bearbeta de problem som kan uppstÄ.Studien grundar sig pÄ data insamlat frÄn intervjuer, observationer och dokumentanalys för att utvÀrdera hur utvecklarna pÄ ett smÄföretag har upplevt och pÄverkats av övergÄngen till agil testning.

OrganisationsförÀndring : hur agil projektledning kan bidra till att motstÄndet minskas

Metod/Method: Semistrukturerade intervjuer har genomförts med kommunchefen, personalchefen, fyra medarbetare och en facklig representant i Sala kommun. Materialet frÄn intervjuerna analyserades sedan bland annat med hjÀlp av tvÄ av Morgans organisationsmetaforer, Kotters 8 steg, agil projektledning och Derbys tidigare forskning inom omrÄdet./ Semi-structured interviews have been conducted with the local head of government, the human resource manager, four employees and a union member in Sala kommun. The material from the interviews was then analyzed with help from Morgans organizational metaphors, Kotters 8 step, agile project management and Derbys earlier research on the area. Slutsatser/Results: En organisationsförÀndring enligt agil projektledning innebar att de teoretiska rekommendationerna för hur en organisationsförÀndring ska genomföras följdes. Att personalen gjordes delaktig i förÀndringen gjorde att motstÄndet mot organisationsförÀndringen kunde minimeras vilket var den största fördelen.

OrganisationsförÀndring: hur agil projektledning kan bidra till att motstÄndet minskas

Metod/Method: Semistrukturerade intervjuer har genomförts med kommunchefen, personalchefen, fyra medarbetare och en facklig representant i Sala kommun. Materialet frÄn intervjuerna analyserades sedan bland annat med hjÀlp av tvÄ av Morgans organisationsmetaforer, Kotters 8 steg, agil projektledning och Derbys tidigare forskning inom omrÄdet./ Semi-structured interviews have been conducted with the local head of government, the human resource manager, four employees and a union member in Sala kommun. The material from the interviews was then analyzed with help from Morgans organizational metaphors, Kotters 8 step, agile project management and Derbys earlier research on the area. Slutsatser/Results: En organisationsförÀndring enligt agil projektledning innebar att de teoretiska rekommendationerna för hur en organisationsförÀndring ska genomföras följdes. Att personalen gjordes delaktig i förÀndringen gjorde att motstÄndet mot organisationsförÀndringen kunde minimeras vilket var den största fördelen. De nackdelar som fanns med en agil projektledning vid organisationsförÀndringen var i princip obefintliga i jÀmförelse med fördelarna./ Organizational change according to agile project management made sure that the presented theoretical recommendations on how to succeed with organizational change were followed.

Centrala designprinciper för touch-baserade stödsystem : Sju grundsatser för design av anvÀndbara stödsystem med touchbaserat anvÀndargrÀnssnitt

Touch-baserad teknik har sedan 2007 tagit allt större utrymme bland tekniska artifakter och mÄnga kÀnda namn inom teknikbranschen har klivit fram och konstaterat i mer eller mindre dramatiska ord att det vi kÀnner som "PC", persondator, Àr pÄ vÀg att förÀndras i och med detta teknikskifte. Vissa organisationer, dÀribland kommuner och landsting, har börjat anvÀnda pekplattor som dokumentersÀttare för bl.a. mötesprotokoll. SAS (Scaninavian Airlines) anvÀnder tekniken i cockpit i liknande ÀndamÄl. Det förvÀntas inte dröja sÀrskilt lÀnge innan vinstdrivande organisationer lyfter grÀnssnittet till sina interna stödsystem.

Flow i fokus : processen att göra ett spel genom research through design

Starting out as a minor form of amusement, the game industry has become one of the most lucrative andsuccessful in the entertainment business competing against giants such as television, movies and music.As the internal competition within the developer community grows companies work hard at discoveringnew ways to attract and keep customers. By having a playcentric approach focusing on user experiencethey hope to achieve that goal. This thesis describes the process of designing a game with focus on theplayer. We apply the concept of flow on game development and investigate through research throughdesign if we are able to create a game that keeps the player in flow.Play tests showed several elements such as control issues and too difficult challenges early in the game,affecting the possibility for players to experience flow while playing. These negative factors came to becalled flowleakers.

Förebildsanalys som grund i agil utveckling : en studie i prioritering av bruksegenskaper

Att utveckla ett program som lyckas uppfylla alla förvÀntningar som en anvÀndare kan ha Àr svÄrt.Att utveckla ett program som lyckas uppfylla vissa av alla de förvÀntningar en anvÀndare kan ha Àrbetydligt mycket lÀttare. Men att kunna hitta just de egenskaperna som gör att en anvÀndare inteblir besviken utan nöjd med ett program Àr en svÄr process. Ett sÀtt att hitta de egenskaperna kanvara genom att nyttja en anvÀndarcentrerad metod som extrem programmering. Agil utvecklingoch extrem programmering har som omrÄde fokuserat relativt lite pÄ anvÀndarnöjdhet som mÄttför att avgöra om ett program Àr lyckat eller ej.Med detta som bakgrund har ett utvecklingsprojekt tagit form med syfte att utveckla ettmodelleringsverktyg för analysmetoden FRAM. I detta projekt har en metod bestÄende av delsförebildsanalys och agil utveckling legat som grund.

Anpassad modellering Ett ramverk för att skapa anvÀndbara modeller inom systemutveckling

Modeller anvÀnds ofta som ett hjÀlpmedel för att hantera komplexasystemutvecklingssituationer. Det rÄder dock delade meningar om hur man pÄ bÀsta sÀtt böranvÀnda modeller. I denna studie har vi tittat nÀrmare pÄ perspektiv dÀr modellerna stÄr icentrum för systemutvecklingen respektive anvÀnds som ett hjÀlpmedel för densamma. VÄravsikt har inte varit att jÀmföra dessa, utan snarare beskriva hur de kan kombineras ochanpassas till lokala förhÄllanden. För att undersöka detta har vi genomfört en fallstudie pÄ ettmindre mjukvaruutvecklande företag som har för avsikt att börja anvÀnda modeller pÄ ett meraktivt sÀtt i systemutvecklingsprocessen.

Agil projektmetodik : En studie av den agila metodiken och Scrums inverkan pÄ IT-projekt

Denna undersökning syftar till att undersöka och utvÀrdera den agila projektmetodiken med inriktning pÄ Scrum. Vattenfallsmetoden berörs Àven med avsikt att tjÀna som kontrast till agil projektmetodik och Scrum. Att arbeta utefter en specifik projektmetod eller anamma ett agilt förhÄllningssÀtt kan bidra till att rÀtt produkt utvecklas och att undvika att projektet misslyckas. Undersökningen baseras pÄ tre grundpelare; litteraturstudie, intervjuer och undersökning av befintliga studier. Dessa ligger till grund för de resultat som presenteras och diskuteras i uppsatsen med avsikt att kartlÀgga förekommande fenomen i projekt bedrivna efter en agil metod.

1 NĂ€sta sida ->